Overal komen misverstanden voor, in de bouw, in operatiekamers, op vliegvelden, bij de douane en bij kerncentrales. Organisaties en bedrijven zijn daarbij jaarlijks miljoenen kwijt aan faalkosten. De oorzaak is veelal complexiteit en gebrekkige communicatie. En dat leidt altijd tot risico’s en of vertraging in processen omdat je alsnog moet achterhalen wat de ander bedoelde, elkaar onderweg moet corrigeren of omdat je fouten moet herstellen.
Zo is in het volle takenpakket van gemeenten actief contractmanagement essentieel om de juiste inzet van publieke gelden te garanderen. Is de organisatiestructuur van zorgaanbieders helder of wordt het zicht op eigendom, kosten en rendementen vertroebeld door een ingewikkeld netwerk van BV ’s en onderaannemers? Schade door zorgfraude loopt in de miljoenen en is maatschappelijk gezien onaanvaardbaar.
Wij hebben veelal overtuigingen over de juiste manier om dingen te doen. Dat geldt vooral voor leiderschap in ondernemingen en zie je bij machthebbers in de geopolitieke arena’s. Hoewel overtuigingen kunnen bijdragen aan onze effectiviteit van handelen hebben ze ook vaak het tegenovergestelde effect en is er een crises voor nodig om een verandering van gedrag op gang te krijgen.
OMSLAG en TIJDWINST
Onderzoek laat zien dat je, als voorbeeld met GI -Geprogrammeerde Instructie en CLC/ Closed Loop Communicatie tijdwinst boekt en fouten gaat vermijden. Financieel zal het onze maatschappij miljoenen opleveren. Er is wel werk te verrichten om te voorkomen dat de vernieuwing door de omgeving per ongeluk in de knel komt. Contextinterventies zijn altijd lastig want vernieuwing zet bij sommige criticasters toch altijd nog vraagtekens.

Het uitgangspunt bij vernieuwende processen moet zijn dat er in de organisatie op allerlei plekken al gemotiveerde individuen of netwerken zijn die vraagstukken willen aanpakken, ontleend aan professionele trots van betrokkenen. Vooral vanwege de leerregie is het gewenst er ook iemand van buiten bij te betrekken die veranderkennis en ervaring mee brengt.
De missie van Adsom is organisatieverandering realiseren gericht op het verminderen van fouten en misverstanden. Voldoet de vertrouwde manier van werken van uw organisatie niet meer zo goed aan de gestelde verwachtingen ? Stelt dit thema en het nieuwe maatschappelijk VUGA-tempo ook uw organisatie voor een essentiële uitdaging ? Dan hebben wij wellicht een oplossingen op maat en in co-creatie.

Bert van den Bogaard Managing Partner Adsom