Recentelijk vond in Amsterdam het Mahlerfestival plaats. Toporkesten vanuit de hele wereld waren in het Concertgebouw te beluisteren. De schrijvende pers trok de vergelijkingen. In deze periode kwam ook de berichtgeving met beschuldigingen over wangedrag van Jaap van Zweden naar buiten, over woede, agressieve uitvallen en intimidatie.
Musici werken vaak onder grote spanning want je hebt een reputatie hoog te houden, maar als je tot de top wilt blijven behoren kun je ook eerder de controle verliezen. Dat geldt niet alleen voor dirigenten maar voor meer functies op elk niveau. En dat gebeurde ook hier. De dirigent verloor zijn controle en werd agressief, het orkestlid reageerde aangeslagen en zal zich een volgend gastoptreden ziek melden om verdere confrontaties te ontgaan.
GEEN PROCESREGIE
Wat naar buiten komt is een niet zelden eenzijdige pijnlijke sturing op inhoud, op positiespel en procedures. De regie van het Concertgebouw bestuur wordt graag uitbesteed aan dirigent en zijn management. Men reflecteert bestuurlijk nauwelijks zelf op inhoud en hoe de processen beter zouden kunnen lopen.

Deze beschouwing gaat over agressie en assertiviteit. Op een goede manier voor jezelf opkomen zonder anderen nodeloos te kwetsen. Dat is de kern van assertief gedrag. In staat zijn ook jouw wensen en meningen te uiten, anderen minder de baas over je laten spelen, vooral weten en handelen in situaties die voor jou belangrijk zijn om assertief op te treden is natuurlijk altijd beter dan jezelf ziek melden. Schade door jaarlijks leed en werk-uitval kost de maatschappij bovendien miljoenen Euro’s.
Wie zich assertief opstelt bepaalt zelf in welke situaties hij dit doet en hoe. Het vergroten van jouw keuzevrijheid van gedrag en bewust achter je keuze staan, daar draait het om. En door op een assertieve manier tijdig te communiceren kun je misverstanden en conflicten vooral voorkomen.
PERSOONLIJKE EFFECTIVITEIT.
Als je dit artikel leest en wellicht ook voornemens hebt gemaakt om verder te willen werken aan het vergroten van je assertiviteit en gewenst gedrag ? Wij helpen je de vertaling te maken naar je eigen werkomstandigheden. Met behulp van een persoonlijk actieplan, opdrachten en reflectie zorgen wij ervoor dat je zichtbaar verandert want bij Adsom is het resultaat van leren altijd een assertief werkresultaat.
Bert van den Bogaard