HET INNOVATIE DILEMMA

Veel bekendheid verwierf enkele decennia terug Christensen met zijn bestseller Het innovatiedilemma. Het lag op het nachtkastje van tech-ondernemers Steve Jobs en Andy Grove.

Christensen introduceerde het begrip ‘disruptieve innovatie’ dat nu wordt gebruikt voor vrijwel  iedere vorm van innovatie.

Christensen was adviseur, ondernemer en  observeerde bedrijven die zich richten op het continu verbeteren van hun producten. Door deze  versterkende innovaties worden producten vaak beter, complexer en duurder dan veel klanten eigenlijk nodig vinden. Denk aan autobedrijven die vooral gericht zijn  op het verkopen van nieuwe, steeds beter auto ’s.

Het proces zet de deur open voor ontwrichtende  innovaties. Die vernieuwingen zijn geen doorbraken in dezelfde richting. Het gaat om nieuwe producten of diensten die eenvoudiger zijn en aanvankelijk ook minder kunnen. Denk aan platvormen voor deelauto’s, zoals Greenwheels of Snappcar.

Wie al langer succesvol op de markt is komt er niet aan toe om zelf een ontwrichtende innovatie op de markt te brengen. Dat is gelijk aan een aanval  op je eigen bedrijf. Dit is het innovatie-dilemma.

Een van de gevaren is dat ambitieuze mensen geneigd zijn om hun tijd en energie te steken in activiteiten die snel tot tastbare resultaten leiden. Daardoor verwaarloos je mogelijk de zaken die niet direct iets opleveren, zoals vriendschap of gezinsleven. Het is de prijs die men betaalt om mee te kunnen doen.

Maar overleven, groeien, vernieuwen en erboven uitsteken vraagt om meer. De behoefte van deze tijd is grootsheid, voldoening en passie en ertoe doen. Deze bevinden zich in een andere dimensie en zonder wolligheid klinkt dat als een innerlijke stem.

In gesprekken is er bij veel managers een diep aangeboren verlangen vastgesteld  om de innerlijke stem in leven en werk te ontdekken en te zorgen voor een bedrijfscultuur van effectiviteit naar inspiratie waarin talent zich beter kan  ontplooien.

Hier groeit de basis van wat heet duurzame inzetbaarheid. Dit maakt dat je het beste in jezelf naar boven haalt en zo de meeste creativiteit, kracht en resultaat boekt. Dit geldt voor mensen persoonlijk maar ook voor de resultaten in organisaties.

Tags:

UA-39505741-1