WENDBAARHEID

Na de eurozone als geheel is nu ook de Nederlandse economie sinds augustus ’23 in een milde recessie beland. Na een krimp van 0.4 procent in het eerste kwartaal viel de economie vanaf april al met 0,3 procent terug volgens het CBS. Deze recessie is niet toe te wijzen aan één enkele oorzaak.  Zo slonk de export, gaven huishoudens minder uit.

Wendbaarheid is essentieel om als bedrijf toekomstbestendig te worden en te blijven en dat geldt zeker ook voor de huidige recessie. Transformatie gaat over de organisatie zelf. Daar horen vragen bij.  Aan de orde is dan wat de positie is in de totale waardeketen. Spiegelen dus aan de hand van cijfers en trends. Wanneer hebt u dat voor het laatst gedaan? Voor aanpassingen moet je de organisatie op de snijtafel durven leggen.

Het draait daarbij altijd om technocratie, sales en de geldstromen. Een boekingsplatvorm voor hotels is daar een succesvol voorbeeld van dat een positie in de waardeketen heeft verworven dat eerder zonder technologie niet mogelijk was. Hotelketens worden nu genoodzaakt hun klantbeleving opnieuw te positioneren. Wendbaarheid in recessie is noodzaak. Het begint met durven te spiegelen.

PROCESBEHEERSING

Wie gedwongen door recessie taaie vraagstukken oppakt, blijkt op twee fronten te moeten vechten. Vernieuwend bezig zijn is niet genoeg,  het is ook nodig blokkades te slechten. Je hebt daarbij informatiesystemen nodig en stevig management. Beter begrijpen is meestal krachtiger handelen.

Je kunt wel bij spiegelen gebrek aan kennis en controle ervaren om een taai vraagstuk op te lossen. Het voelt alsof het jou aangerekend kan gaan worden. Je vraagt je af waar je aan begint. Opvattingen leiden een eigen leven, ze sturen de praktijk tot ze worden bijgesteld. Recessie vormt zo’n omslag.

Adsom helpt met spiegelen al meer dan 35 jaar, organisaties beter bestuurbaar te maken met competentie-management. Optimale wendbaarheid is onmisbaar voor een toekomst bestendigde business-strategie. Spiegelen is de eerste stap.

UA-39505741-1