Cruijff en het “ondernemerschap”

Waarom was Cruijff zo groot? Al het strategisch en tactisch inzicht, technisch vernuft, overwicht op het veld en ook daarbuiten kwamen in hem samen. En dit ook nog op het juiste moment.

Aan grote woorden was er vorige week geen gebrek om hem uit te luiden. De roep om de arena om te dopen. Het heette de elementaire “wiedergutmachung”.

Voor hem was Nederland met alles te laat. Te laat met de aanbieding om bondscoach te worden, te laat in de creatie van een topsport klimaat, te laat in de liefde voor hem: nationale held.

Cruijff had geen eensgezinde publieke opinie achter zich, werd ook wel een onruststoker genoemd en zelfs destructief die een slapende voetbal-elite alleen maar wilde ontwrichten. Krokodillentranen genoeg dus.

Voor de echte ondernemers onder u komt hier de moraal: onderken elke kans en benut deze. Van een succesvolle strategie en tactiek van voetbal is het een kleine stap naar het ondernemerschap.

Ooit was Eindhoven Philips. Nu is het Brainport onder meer met ASML en VDL dat brievenbussen maakt voor PostNL, Mini’s voor BMW en allerlei hightech modules.

VDL is een van de grootste en succesvolste familiebedrijven geworden met wel 11.000 medewerkers. Na 50 jaar gaat de leiding bij het miljarden concern over vader op zoon. De productie blijft dichtbij huis. Visie, daadkracht en sociaal gevoel gaan hand in hand. Het erfgoed als basisvoorwaarden. Hier spreekt bijna een “Cruijfiaanse” visie. Vraag aan vader wat moeten we nog bereiken? En komt het antwoord; “verdubbel het gewoon”.

Wie de eindverantwoordelijkheid niet schuwt tilt de organisatie naar een hoger plan en zorgt voor groei door scholing en ontwikkeling…lees Cruijff!

Adsom ontwikkelt en ondersteunt ondernemerschap, heeft aantoonbare inzichten en ervaring in het ondersteunen en in het succesvol aansturen van bedrijven en organisaties. Nieuwsgierig geworden? Neem contact op voor het maken van een afspraak.

 

Tags:

UA-39505741-1