Vooruitblik 2022

Na twee Covid-jaren lijkt het erop dat we nu kunnen gaan werken aan het ‘nieuwe normaal’ wat dat ook zal zijn. Dan is er nog wel de klimaat- en de stikstofcrisis waarvoor het nieuwe kabinet 25 miljard euro apart heeft gezet. Boerenbedrijven moeten nu wel op zoek naar nieuwe verdien-modellen. Pushbacks en digitale gijzeling zullen dit jaar vaker voor maatschappelijke onrust en ontwrichting zorgen. Geopolitieke interventies toont onze kwetsbaarheid.  

PERSONEEL EN ORGANISATIE. Het fenomeen hybride werken mag  in 2022 dan wel door Covid  een blijvertje zijn geworden, organisaties hebben hun handen vol aan het ontwikkelen van nieuw (HR-)beleid: in welke faciliteiten moet je investeren en op welke  kun je juist besparen? Hoe combineer je de vrijheid om elders te werken met de behoefte aan samenwerking? Hoe optimaliseer je de kwaliteit en de kwantiteit van de output?

VERSCHIJN- EN VERDWIJN BANEN. Het personeelstekort neemt toe door uitstroom van baby-boomers en tegelijkertijd is meer digitale kennis nodig. Huidige medewerkers met verdwijnbanen moet nieuwe vaardigheden leren. En voor de verschijnbanen, de banen die gekoppeld zijn aan data-gedreven werken, zijn nieuwe mensen nodig. Het is essentieel dat managers en bestuurders in 2022 digitaal vaardig zijn om een moderne  organisatie te kunnen sturen en begrip hebben voor een internationale diverse maatschappij.

INNOVATIE 3D-printen. Ambities leiden tot voorspoed, in alle tijden. Begin jaren zeventig werd het eerste mailtje verstuurd, zag internet het daglicht en kwam  de microchip op de markt. Ontwikkelingsprocessen en produkten die niet meer zijn te stoppen, denk aan nylon, straalmotoren en radar. Neem nu de 3D-print-technologie. De  eerste 3D-printers konden nauwelijks wat bruikbaars maken. Nu kunnen we er betaalbare huizen mee maken.Onder  de projectnaam Milestone heeft brainport Eindhoven een wereldprimeur.

BUS VAN COMPOSIET. Het zal je maar gebeuren: een  vermelding  in een koninklijke toespraak. Dat overkwam Ebusco, uit Deurne recentelijk. De koning noemde het familiebedrijf in zijn kersttoespraak als voorbeeld van trots en ambitie in Nederland. Het bedrijf maakt bussen met lichtgewicht composiet en technieken uit de luchtvaart en kreeg net voor Kerst een grote opdracht van de stad Berlijn.

ONDERNEMINGSSTRATEGIE. Strategie ontwerpen  en uitvoeren is en blijft ook in 2022 een van de lastigste taken voor elke manager. Ook in 2022 zijn wij geïnspireerd uw ambities te ondersteunen.

Bert van den Bogaard, Managing Partner Adsom

UA-39505741-1