BOUWSTENEN VOOR SUCCES

In 2018 starten minstens 175.000 mensen in Nederland voor zichzelf volgens de Kamer van Koophandel. Na een jaar is ongeveer een op de drie alweer gestopt. Oorzaak: te weinig klanten dus onvoldoende inkomsten.

Wat is er nu eigenlijk nodig om te zorgen dat je als starter wel voldoende klanten trekt ? En wat moet je doen als je al ondernemer bent en wilt groeien ? Elke vorm van inspiratie- een concept, een denkkader, een levendig voorbeeld- is van harte welkom.

Wellicht de belangrijkste leerpunten komen van Byron Sharp. Uit zijn inmiddels klassieke boek  “How brands  grow “ komen belangrijke lessen, zeker om toe te passen.

 

1
ILLUSIES.

Hoe klanten naar je kijken, daar moet je geen illusies over maken. Als klanten regelmatig hetzelfde merk kopen heeft dat meer met gemak en gewoonte te maken dan dat ze een diep emotionele relatie met je ervaren.

 

2.

BESCHIKBAAR.

Maak het klanten makkelijk. Het woord dat je moet onthouden is : beschikbaarheid. Zorg voor mentale beschikbaarheid. Maak het zo makkelijk mogelijk voor klanten om aan je te denken. In koopsituaties, gaat het om of jouw product ook echt direct beschikbaar is. In de praktijk werkt je website dan pas goed want  potentiële klanten kunnen direct kopen.

 

3.

ZICHTBAAR.

Zorg dat je herkend wordt. Veel ondernemers  zijn gewoon  onvoldoende  zichtbaar, willen dat we hun merk als ‘anders’ zien of als  ‘bijzonder’. Volgens Sharp moet je  er eerst voor zorgen dat je domweg wordt opgemerkt. Wat helpt is het consistent gebruiken van onderscheidende woorden en beelden (H&P doet wat het beloofd).

 

4.

VERSPILLING.

Verspil geen energie aan wat niet werkt volgens de waarheid van uw kasstroom. De meeste investeringen in het exclusief of bijzonder neerzetten van je merk zorgen er helemaal niet voor dat de  specifieke doelgroepen  meer voorkeur voor jouw product krijgen. Sharp zei het onlangs nog in een interview : “De echte wereld houdt zich niet aan de meeste marketing-theorieën”.

Advies, reflectie, inspiratie, denkkader en/of ondersteuning nodig in het bouwen van business?? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Tags:

UA-39505741-1