Ambacht met regels

Tijdens mijn vakantie in Zuid Frankrijk loop ik graag bij de plaatselijke bakker en de slager binnen en geniet dan van de ambachtelijke  producten. Soms zie ik bij  dit vakwerk “le patron” en lachen we elkaar toe. Het ambacht met de  strikte regels komt natuurlijk ook wel ter sprake op de terrasjes waar ik interessante ontmoetingen had o.m. met Nederlandse leidinggevenden.

Als je in gesprek raakt blijkt hoezeer de waan van de dag heerst: rennen van de ene onderbreking naar de volgende crisis. En intussen bijna op je kop gaan staan om anderen te motiveren. Als je  dit soort fundamentele problemen wilt oplossen helpt de vakantie niet maar moet je terug naar de basis van je functioneren.

Veel managers improviseren nogal wat. Men reageert primair op wat komt maar de methode of het systeem wordt daarbij niet functioneel opgepakt. Het risico dat je loopt is dat je denkt dat de knelpunten worden veroorzaakt door mensen, gebrek aan motivatie. Hier ontstaat een management gap.

Verstandig is een beproefde  aanpak te adopteren zoals Lean. Daarbij bespreek je op vaste tijden wat er beter kan op het werk en hoe je elkaar hierbij kunt helpen. Deze aanpak heeft wortels in tientallen jaren praktijkonderzoek van Adsom naar het systematisch verbeteren  van werkprocessen.

Leidinggeven gaat over het dagelijks werk en over mensen die dat moeten doen. Stel een klein aantal heldere prioriteiten. Laat je niet voor elke werkgroep strikken, accepteer niet elk plan dat stafleden verzinnen. Help allereerst om klanten te helpen en zorg dat je daar elke dag het grootste deel van je tijd aan kunt besteden.

Waardering en complimenten zijn belangrijk maar de sterkste motiverende factor is  progressie  van een betekenisvol doel. We willen voelen dat het ertoe doet. Elke manager beseft dat je nooit klaar bent, telkens weer ideeën moet verzinnen, hoe je kunt  helpen om progressie te ervaren. Met name door het opruimen van onduidelijke verwachtingen, slechte afstemming, zinloze regels en gebrekkige  apparatuur.

Ontdek patronen. Je gaat zien dat verschillende mensen op dezelfde punten problemen ervaren. Met deze aandacht  biedt dit  je de gelegenheid om echte  verbeteringen te realiseren. Neem de tijd om jaarlijks met je medewerkers een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek te voeren.

Leidinggeven is ook gewoon een vak. Een ouderwets ambacht waarbij een paar nuchtere spelregels al snel tot verbetering kunnen leiden. Meer weten over het Adsom programma over leidinggeven? Neem vrijblijvend contact op.

Tags:

UA-39505741-1