Ik sta op het punt afscheid te nemen van mijn “oud” vertrouwde Nokia mobieltje. Dat doet me denken aan een eerder afscheid van mijn Kodak. Waarom loslaten wat vertrouwd was?
Het antwoord weet u als ondernemer en manager wellicht overtuigend te geven maar hoe handelt u werkelijk en wat doet u er eigenlijk verder mee? Laat het mij weten ! Technologische veranderingen verlopen steeds sneller maar hoe moet organisaties daarop reageren ? Als organisatieadviseur is onze opvatting dat als een onderneming niet alerter wordt men het gaat afleggen.
Er zijn enkele conclusies te trekken bij mijn afscheid van mijn mobieltje en camera en de mores voor organisaties over de kans op falen.
1.Als je je vertrouwde verdienmodel niet zelf radicaal ontwricht, doet iemand anders het wel en ben je gezien.
2.Als je alleen afhankelijk bent van innovatie binnen het bedrijf ben je eigenlijk al dood.
Kijk naar buiten ! Zo werden we eerder betrokken bij vraagstukken van bijv. de Etna haardenfabrieken om het verbrandingsrendement met de ‘ nootjes 4’ te verhogen terwijl elders de exploratie van de gasbel In Groningen de innovatie met centrale verwarming bracht in een ongekend tempo . Dan wel de transitie van het het traditionele GWL bedrijf naar duurzame oplossingen.
Inzicht en nieuwe technologieën kunnen zich razendsnel ontwikkelen en veranderen het werk en onze omgeving in een steeds hoger tempo. Niet alleen internet en mobiele telefonie maar ook 3D-printers, nanotechnologie en drones. Bedrijven worden vaak verrast. Daarom kijk ik nu anders naar de voormalige marktleiders Kodak, Nokia, Etna en OAD reizen, zij konden al heel snel hun achterstand niet meer inhalen. Heeft Achema onvoldoende geanticipeerd op de online ontwikkelingen , de financiële wereld en veranderingen in de verzekeringsmarkt en het veranderende consumentengedrag?
Organisaties zouden hun mensen en kandidaten beter kunnen selecteren op hun vermogen om meer exponentieel te denken dan lineair. Ook voor Google geldt dat er altijd meer slimme mensen buiten je organisatie werken dan erbinnen. Overal zijn mensen die het beter doen dan jijzelf.
Denk aan crowd funding en het ophalen van geld bij internetgebruikers. Banken kijken toe terwijl het hard groeit en een serieuze concurrent kan worden. Hetzelfde geldt voor de hotelbranche en kamerverhuur sites.
Dat stelt ons voor de vraag of grote bedrijven nog wel toekomst hebben in een wereld die zo snel verandert. Start-ups die alerter en innovatiever zijn kunnen winnen. Studies wijzen uit dat de levensduur van de 500 grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven van70 jaar is gedaald tot 15 jaar binnen een eeuw. Nokia, Kodak en Oad achterna, keihard ingehaald door de buitenwereld.